بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه
(Dengan nama Allah, Segala puji bagi 
Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi 
wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Muharram adalah bulan pertama dalam kalendar Hijrah. Ia termasuk antara 
bulan-bulan yang dihormati sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Tafsirnya: 
“Sesungguhnya bilangan bulan-bulan pada sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati.”
(Surah at-Taubah: 36)
Empat bulan yang dihormati yang tersebut dalam ayat di atas ialah 
Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab. Manakala diriwayatkan oleh Abi
 Bakrah Radhiallahu ‘anhu,
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: 
“Sesungguhnya zaman itu berputar sebagaimana bentuknya pada hari Allah mencipta langit dan bumi. Setahun ada dua belas bulan. Antaranya terdapat empat bulan yang dihormati, Tiga bulan berturut-turut: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab yang berada di antara Jamadil Akhir dan Sya‘ban.”
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Dalam bulan Muharram ini terdapat satu tarikh yang dianggap istimewa 
iaitu tarikh 10 Muharram yang juga dikenali sebagai hari ‘Asyura’. Pada 
tarikh ini banyak berlaku peristiwa-peristiwa penting, antaranya Nabi 
Adam ‘alaihissalam bertaubat kepada Allah sehingga dia kembali suci, 
Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa ‘alaihissalam dan 
lain-lain peristiwa yang dapat dijadikan iktibar bagi umat Islam.
Di samping keistimewaan hari ‘Asyura’ yang berlaku di dalamnya 
peristiwa-peristiwa penting, hari ‘Asyura’ juga merupakan peluang untuk 
meraih ganjaran amalan-amalan yang disunatkan untuk dilakukan pada hari 
tersebut.
Amalan Yang Disunatkan Pada Hari ‘Asyura’
Di dalam hadis-hadis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ada 
disebutkan mengenai amalan-amalan yang sunat dilakukan pada hari 
‘Asyura’ serta fadhilat yang diperolehi bagi sesiapa yang melaksanakan 
amalan-amalan tersebut. Amalan yang dimaksudkan ialah melakukan ibadah 
puasa dan menyenangkan hati kaum keluarga.
1. Puasa pada hari ‘Asyura’
Hukum berpuasa pada hari ‘Asyura’ adalah sunat mu’akkadah iaitu sunat 
yang amat dituntut. Anjuran berpuasa pada hari tersebut disebutkan dalam
 hadis Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang diriwayatkan 
daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, Baginda bersabda:
Maksudnya: 
“Sebaik-baik puasa selepas bulan Ramadhan ialah bulan Muharram dan sebaik-baik sembahyang selepas sembahyang fardhu ialah sembahyang pada waktu malam.”
(Hadis riwayat Muslim)
Dalam hadis yang lain pula, Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma menceritakan:
Maksudnya: 
“Aku tidak melihat Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam mencari-cari puasa 
pada satu hari, (Baginda) mengutamakannya daripada hari-hari yang 
selainnya, kecuali hari ini iaitu hari ‘Asyura’, dan bulan ini iaitu 
bulan Ramadhan.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam turut berpuasa pada hari 
‘Asyura’ dan Baginda menyuruh umat Islam berpuasa supaya tidak terlepas 
peluang melaksanakan tuntutan sunat ini. Antaranya:
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Sa‘id bin Jabir daripada ayahnya, daripada Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhum, katanya:
Maksudnya:
“Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam ketika sampai ke Madinah lalu melihat kaum Yahudi berpuasa pada hari ‘Asyura’. Kemudian Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya: “Apa ini?” Mereka menjawab: “Ini adalah hari baik, Ini adalah hari di mana Allah menyelamatkan Bani Israel daripada musuh-musuh mereka lalu (pada hari ini) Nabi Musa berpuasa.” Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Aku lebih berhak untuk menghormati Musa daripada kamu.” Maka Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam berpuasa hari ‘Asyura dan menyuruh para sahabat untuk berpuasa pada hari tersebut.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Dalam hadis lain yang diriwayatkan daripada Humaid bin Abdul Rahman, dia
 mendengar Muawiyyah bin Abu Sufyan berkata di atas minbar pada hari 
‘Asyura:
Maksudnya: 
“Wahai penduduk Madinah, di manakah para ulama kamu? Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Ini adalah hari ‘Asyura’, dan tidak diwajibkan ke atas kamu berpuasa. Namun aku berpuasa. Maka barangsiapa yang menghendaki untuk berpuasa, maka berpuasalah dan barangsiapa yang menghendaki untuk tidak berpuasa, maka berbukalah”.
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Berdasarkan hadis-hadis di atas, jelas bahawa Rasulullah Shallallahu 
‘alaihi wasallam menggalakkan umat Islam supaya melakukan puasa hari 
‘Asyura’. Setentunyalah dengan galakan daripada Baginda Shallallahu 
‘alaihi wasallam sendiri, peluang seumpama ini tidak dilepaskan oleh 
umat Islam, apalagi jika mengetahui fadhilat yang diberikan kepada 
mereka yang melakukan puasa hari ‘Asyura’. Fadhilat berpuasa hari 
‘Asyura’ disebutkan dalam hadis yang diriwayatkan daripada Abi Qatadah 
Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: 
“… Berpuasa pada hari ‘Asyura, aku mengira bahawa Allah akan menebus dosa tahun yang dahulunya (bagi orang yang berpuasa pada hari tersebut).”
(Hadis riwayat Muslim)
Terdapat beberapa pendapat tentang apa yang dimaksudkan dengan ‘tahun yang dahulunya’:
i. Tahun itu sendiri, iaitu sembilan hari sebelum hari ‘Asyura’.
ii. Sepanjang tahun sebelum hari ‘Asyura (iaitu bermula dari hari ‘Asyura’ sebelumnya).
Didahului Dengan Puasa Tasu‘a’ (9 Muharram)
Bagi orang yang hendak berpuasa sunat pada hari ‘Asyura’ sunat 
mendahuluinya dengan berpuasa pada hari Tasu‘a’ iaitu pada 9 Muharram.
Hikmah di sebalik mendahuluinya dengan berpuasa pada hari Tasu‘a’ ialah:
a. Sebagai langkah berhati-hati pada pengiraan awal bulan Muharram. Ini 
kerana ditakuti jika berlaku sedemikian, maka kemungkinan sahaja hari 
yang dikira sebagai Tasu‘a’ adalah sebetulnya hari ‘Asyura’.
b. Agar umat Islam tidak menyerupai orang Yahudi yang berpuasa pada hari ‘Asyura’ sahaja.
c. Menyambung puasa hari ‘Asyura’ dengan satu hari puasa yang lain 
kerana tegahan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam berpuasa satu 
hari satu-satunya sahaja seperti berpuasa pada hari Jumaat. Walaupun 
begitu, tidaklah menjadi apa-apa jika hanya berpuasa sehari sahaja pada 
hari ‘Asyura’
Meneruskan Puasa Hingga 11 Muharram
Apabila seseorang melaksanakan puasa hari ‘Asyura’, sunat juga 
menggandingkannya dengan berpuasa pada 11 Muharram, walaupun dia tidak 
melakukan puasa hari Tasu‘a’.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Puasalah kamu pada 
hari ‘Asyura dan janganlah kamu menyerupai padanya dengan orang Yahudi. 
Puasalah kamu (dengan puasa ‘Asyura) sehari sebelumnya atau sehari 
selepasnya.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)
Berdasarkan penjelasan di atas, terdapat beberapa cara melakukan puasa hari ‘Asyura’ iaitu:
i. Berpuasa pada hari ‘Asyura’ sahaja.
ii. Berpuasa pada hari Tasu‘a’ (9 Muharram) dan pada hari ‘Asyura’.
iii. Berpuasa pada hari ‘Asyura’ dan pada 11 Muharram.
iv. Berpuasa pada hari Tasu‘a’ (9 Muharram) , hari ‘Asyura’ dan 11 
Muharram. Gandingan berpuasa tiga hari ini (9,10,11 Muharram) adalah 
digemari sebagaimana yang disebutkan oleh Imam asy-Syafi‘e Rahimahullah.
2. Menyenangkan hati kaum keluarga
Selain daripada melakukan puasa pada hari ‘Asyura’, orang Islam juga 
disunatkan menyenangkan dan menggembirakan hati kaum keluarga.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Barangsiapa yang melapangkan (menyenangkan) keluarganya pada hari ‘Asyura, Allah akan melapangkan rezekinya sepanjang tahun.”
 (Hadis riwayat al-Baihaqi)
Apa yang dimaksudkan dengan ‘melapangkan’ atau ‘menyenangkan’ di dalam 
hadis di atas adalah berbelanja pada makanan dan minuman lebih daripada 
hari biasa serta menggembirakan anak-anak contohnya dengan menghulur 
belanja lebih dan yang seumpamanya.
Selain daripada ahli keluarga, maksud menyenangkan di dalam hadis di 
atas termasuk juga kepada kaum kerabat, anak-anak yatim dan orang-orang 
miskin dengan syarat apa yang dilakukannya itu tidak membebankan 
dirinya. Adapun apa yang selain daripada dua perkara di atas seperti 
sembahyang malam ‘Asyura’, mandi hari ‘Asyura’, bercelak mata dan yang 
lainnya tidaklah ada disebut melainkan pada hadis-hadis dhaif, munkar 
dan maudhu‘.
Marilah kita bertekad untuk mengisi hari ‘Asyura’ yang datang sekali 
setahun di bulan Muharram ini dengan mengambil iktibar peristiwa yang 
berlaku pada tarikh tersebut dan melaksanakan apa yang dianjurkan oleh 
syara‘.
Berpuasa serta menyenangkan hati keluarga, kaum kerabat, anak-anak yatim
 dan orang-orang miskin pada hari ‘Asyura’ ini adalah amalan yang tidak 
boleh dilepaskan fadhilatnya begitu sahaja.
 


 
 


Tiada ulasan:
Catat Ulasan